mandag 19. desember 2011

Michael Krohn har forlatt Hønefoss

På tide å rette opp en feil: I introduksjonen til boka om Kjøtt skriver jeg at Michael Krohn bor på Hønefoss. Men det gjør han ikke. Han bodde der en periode for etpar år siden, men har etter det flyttet til Lambertseter. Så Michael Krohn bor altså på Lambertseter, i likhet med Odd Nordstoga. For mer om Michael Krohn, klikk videre for en link fra en annen Groruddal-patriot.

Blogginspirator Øyvind Holen (eks-Helsfyr, nå Manglerud) minnet meg forleden om dette intervjuet - "Rocker inn i evigheten", hvor Krohn bl. a forteller om tida med Kjøtt. Holen gjorde intervjuet i 1999, i forkant av at Raga Rockers spilte på Roskilde-festivalen. Et opptak av konserten ble inkludert som bonus-cd på samleplata "Raga Rockers 1983-2000: Ragas beste " (2005) .

Holen republiserte intervjuet på bloggen sin i anledning Raga-konserten på Øyafestivalen 2008 - se min anmeldelse av den noe underveldende konserten her.
I 2012 fyller Raga Rockers 30 år. Til våren kommer en live-plate med Raga Rockers, basert på bandets forrige runde med konserter, før Krohn legger ut på en ny turne med en mer nedstrippet utgave av Raga Rockers.

Jeg leste Holens intervju da jeg arbeidet med Kjøtt-boka og hadde det i bakhodet, ikke minst da jeg selv intervjuet Krohn for boka. Holens intervju  kunne dermed godt vært nevnt på lista over "Intervjuer og artikler av særskilt interesse" bakerst i boka, som ikke er en komplett oversikt over alt kildemateriale, men først og fremst viser til skriflige kilder jeg har sitert direkte i bokteksten.

Jeg plukker stoff fra denne bunken som jeg scanner/transformerer til postinger på denne bloggen. Både for å gi litt ekstramateriale til Kjøtt-fans enten de har kjøpt boka eller ikke, og for å gi spesielt interesserte mulighet til å vurdere hvordan jeg har brukt kildematerialet. En mest mulig åpen og gjennomsiktig historiefortelling også innen rockhistorien bør være i alles interesse.

Så følg med, i jula på bloggen planlegger jeg en større Polen Spessial, med fortellinger om Kjøtt, TAV og dePress på tur bak jernteppet!

(PS Bildet av Michael Krohn har Kjøttbok-bloggen lånt fra min arbeidsgiver Dagsavisen. Det er tatt av Anniken Mohr under Raga Rockers' konsert på Øya-festivalen 2008).

1 kommentar:

  1. Hvem er den første groruddalpatrioten her? Lambertseter ligger som kjent et godt stykke unna Groruddalen. ;-)

    SvarSlett