mandag 5. desember 2011

Det er en orgie på gang nedi trappa

Men vi har jo nesten glemt å høre på Kjøtt! Her er Kjøtt-nybegynner @satanders - alias Anders Oddens entusiastiske Kjøtt-tips. "De låter som Dead Kennedys", sier han, og det har han jommen rett i.

12-eren til Kjøtt finnes fortsatt ikke tilgjengelig, verken på Wimpify, cd eller vinyl. Dermed må man til YouTube for å høre hvordan det låter. Det gjorde Anders Odden umiddelbart etter sist ukes rockbok spessial på NRK P2s Kulturhuset, der Odden, Ole Jacob Hoel og jeg diskuterte rockbiografier. Odden hadde ikke hørt Kjøtt siden han var liten, men gikk rett på YouTube og fant denne:


Klikk videre for en til + en som ligner


Og så kom denne, litt mindre visuell:


Da vi spilte Elektrisk på radioen, sa Odden at det høres akkurat ut som Dead Kennedys.
Siden sendte han linken under, med kommentaren "Mye Kjøtt i soundet her ass".
Og det har han også rett i. Selv om ingen i Kjøtt nevnte dette bandet som inspirasjonskilde for meg, men likhetene er tydelige, kanskje særlig i basslyden. Sjekk ut dette klippet, som en superbonus får man også med noen ord fra den fantastiske postpunk-poeten John Cooper Clarke.



Anders Odden - @satanders på Twitter - har nettopp gitt ut memoarboken "Piratliv", med mye interessant om livet i norsk rocks mørkere kroker.

Blant annet er det fine og uvanlige skildringer av den tidlige norske black metal-scenen. Odden mente også at han kunne trekke linjer fra tidlig black metal tilbake til Kjøtt, det var noe med riffingen. Fortell mer, Odden. Kommentarfeltet står klart!

4 kommentarer:

  1. Veldig kult med Kjøtt! Hadde et søskenbarn som spilte dem, Bowie og The Clash for meg da jeg var altfor liten til å forstå hvor bra det var! Konge!

    SvarSlett
  2. Du ba meg kommentere litt. Jeg mener at Kjøtt på mange måter er Norges Joy Division. De inspirerte mange flere enn de nådde ut til mens de fantes. Det var en helt ny norsk rock som kom med Kjøtt. De var post-punk bandet jeg husker hørtes litt farlig ut. Riffinga med bassen som spiller halvtoner med gitarer som hugger inn er veldig Joy Division i mine ører. De har også en død vokalist som gjør re-union helt utenkelig. De er forevig unge og pissed off.

    SvarSlett
  3. Sjekket med Jøran Rudi om hvorfor Kjøtt ikke var å få på spotify eller Wimp. Intern uenighet fikk jeg til svar. Kan det ha noe med at halvparten av fielene forsvant med Michael Krohns nye forlagavtale

    SvarSlett
  4. Da jeg er i slekt med Erik, er det en fryd å lese denne bloggen.. Jeg er ikke gamle "gutten" sjøl (født i 81) Men jeg har blitt flaska opp på kjøtt siden ungdomsskolen via et par onkler som er over snittet musikkintereserte. Av mine høydepunkter i livet må nevnes det at man da faktisk har fått møte Erik (Aasheim). Kjøtt er et av (om ikke det) viktigste bandet i norsk rockehistorie.

    SvarSlett