mandag 21. november 2011

Den hele og fulle sannhet om Kjøtt (så langt)


Hvem var Kjøtt? Og hvorfor? Venstresidas plateselskap Mai ga svarene i popstjerne-stil da bandet hadde fått ordentlig platekontrakt, og dermed måtte få ordentlig presseskriv. 


"Michael vil ha enkel og hard gate-rock, mens Helge trekker i mer eksperimentell retning. Hittil har motsetningene fungert utrolig bra". Slik oppsummeres dynamikken i Kjøtt, i presseskrivet som ble utarbeidet da bandet hadde spilt inn sin første LP, "Op.", for plateselskapet Mai. Det ble også deres siste, siden motsetningene mellom Michael Krohn og Helge Gaarder ikke fungerte så utrolig bra lenger.
Men mer om det en annen gang.

I Mai-presseskrivet presenteres alle bandmedlemmene med navn, yrke og komprimert livsløp, i promo-prosa åpenbart inspirert av klassiske popstjerne-fabrikker, tilsatt en satirisk-ironisk tvist gjennom 70-80-tallets AKP-/venstreside-retorikk.

Bandet skrev ikke biografiene selv, det var det plateselskapet som gjorde, men de ble forelagt det som sto og har godkjent det, ifølge Jøran Rudi. Jeg har sitert fra det direkte og indirekte flere steder i Kjøtt "Kjøtt"-boka (Hva? Har du ikke kjøpt den ennå?).

I øvre hjørne på presseskrivet står logoen "Mai-Nytt", såvidt jeg har skjønt var Mai-Nytt et slags info-skriv med tilbudsliste som ble sendt ut til landets plateforhandlere med jevne mellomrom. Mai hadde startet som en rufsete raddis-organisasjon, initiert av krefter tilknyttet AKP-ml, men i overgangen til 80-tallet prøvde Mai å bli et mer profesjonelt plateselskap, under ledelse av Sæmund Fiskvik. Den økte profesjonaliseringen ser man for eksempel i dette presseskrivet.

"Så langt er dette den hele og fulle sannhet om Kjøtt", konkluderer presseskrivet, våren 1981.
Jeg vet ikke om telefonnummeret til Ketil virker fortsatt. Det er egentlig bare å prøve.

PS Det gikk ikke så bra med verken Kjøtt eller Mai, bandet var oppløst i løpet av året og Mai var konkurs to år etter. Mer om Mai i Kåre & The Cavemen-bassist Dag F Gravems høyst interessante masteroppgave "Revolusjonære toner? Den radikale musikkbevegelsen i Norge ca 1970-83" (2004). Den kan man laste ned her

7 kommentarer:

  1. Utrolig bra. Håper du legger ut alt du har av Kjøtt og Montasje/ Modul ting du har kommet over.

    SvarSlett
  2. Hei, materialet jeg har samlet er hovedsaklig fra 1979-80-81 fram til Kjøtt ble oppløst. Jeg tenker å legge ut endel intervjuer etc etterhvert, litt avhengig av tillatelser osv. Jeg har et stort fint intervju med Montasje fra Nye Takter som jeg håper å komme tilbake til.
    Bernt E

    SvarSlett
  3. Flott det gleder jeg meg til. Montasje er så opskurt. Slik jeg forstår det så var også kjøtt medlemmer med på Dobbel V / Hiss utgivelsen. Jeg mener Jøran Rudi fortalte det i en Kjøtt dok på RadiOrakel.

    Når det gjelder Kjøtt boken din så er den meget bra. Savner konsertoversikter etc. men man kan vel ikke få alt.

    Hilsen Lars S.

    SvarSlett
  4. Hei, takk for skryt: Konsertoversikt lå litt utenfor rammen for denne boka, som jo først og fremst skulle handle om en plate. Men punk-boka til Trygve Mathiesen ("Tre grep og sannheten") har en omfattende liste over rock-konserter i Norge 1977-1980. Det er ikke noen konsertliste i postpunk-boka hans, jeg forsto det som holdt på med en liste over konserter også i årene etter 1980, men den er ikke publisert, såvidt jeg vet.
    Re dobbel-V/hiss: Ingen Kjøtt-medlemmer er kreditert på 12-eren, men det er en ikke navngitt bassist med. Dette må vi få klarhet i... God diskografi over Kjøtt/Gaarder/Zado m.m på http://home.online.no/~thomped/

    SvarSlett
  5. Takker for info. Tre grep og sannheten er en ytterst interessant bok. Men etter min mening er fokuset på alle andre band :-) Skal sjekke om jeg kan få tak i intervjuet. Hilsen Lars Sande

    SvarSlett
  6. TT på Dobbel V Hiss er Tom Trussel, altså Michael Krohn. Hiss er et pseudonym Helge Gaarder brukte flere ganger, og Dobbel V er Viggo Vestel, kjent fra Geitost og Keine Angst-prosjektet. Personnummeret og Zirhan husker jeg ikke helt; ingen av dem er Per Tro, men jeg tror den ene av dem var enten Rudi eller Aasheim.

    SvarSlett
  7. spilte disse live noen gang?

    SvarSlett