fredag 11. november 2011

Høyspent, elektrisk og deilig

Som vist på Rockheim: Her er videoen som åpner boka om Kjøtt, med sangen som åpner plata "Kjøtt". Opptaket er fra det eneste musikkprogrammet som fantes på norsk tv høsten 1980, "Videotek" på NRK. 31 år etter er Kjøtts selvtitulerte 12-tommer kåret til den fjerde beste norske plata gjennom tidene, i avstemningen blant 100 norske musikere, som sluttføres i Morgenbladet i dag. På lista er Kjøtt bare slått av Radka Toneff og a-ha. Kjøtts "Kjøtt" er dermed den beste norskspråklige rockplata noensinne, ifølge denne kåringen. Boka jeg har skrevet om Kjøtt forteller om hvordan Kjøtt ble Kjøtt, hvordan plata ble til, og hvorfor den har oppnådd en slik status. Jeg har opprettet en blogg i tilknytning til boka, både fordi jeg har funnet mange artige intervjuer, presseklipp o.l  som jeg kan legge ut på bloggen framover. Men vel så viktig: For at leserne og andre engasjerte kan komme med korrigeringer og andre fortellinger om Kjøtt(etter at boka gikk i trykken, har jeg allerede oppdaget et par faktafeil. Doh! Mer om det siden).
Men for nå: Løp som en gal, Helge Gaarder!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar